Spoofing

Wat is spoofing?

Bij spoofing nemen cybercriminelen de identiteit van een ander aan. Zo bootsen ze de website van jouw bank na, lijkt het alsof ze met het nummer van jouw bank bellen of wordt er een mail verstuurd waaruit het lijkt dat jouw bank de afzender is, maar dit niet het geval is. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor ‘banken’ maar kan voor meerdere grote organisaties gelden.

Het is lastig om hier iets tegen te doen, maar jij kunt jouw klant of eindgebruiker hierover informeren. Door security awareness training voor jouw gehele bedrijf te verzorgen helpen wij om jouw klant of eindgebruiker bewuster te maken van ‘spoofing’ én de gevolgen ervan.

Diverse vormen

Deze populaire truc onder cybercriminelen komt helaas steeds vaker voor en hier zijn inmiddels ook al verschillende varianten voor. De meest voorkomene varianten van spoofing zijn:

  • Telefoonnummerspoofing
  • Websitespoofing
  • E-mailspoofing
  • IP-adres spoofing

De vormen e-mail- en websitespoofing worden regelmatig gecombineerd. Zo krijg je een websitelink in een mail welke net echt lijkt, deze leid je vervolgens naar een website welke is gebouwd door cybercriminelen. De opmaak van de mail en de webpagina lijken ‘echt’ maar zijn frauduleus.

Bij telefoonnummerspoofing doen criminelen zich voor als een medewerker van de desbetreffende dienst. Hierbij nemen zij een ander telefoonnummer aan. Ze voorzien jou van onjuiste informatie om jou uiteindelijk een actie uit te laten voeren waar dat je zelf de dupe van wordt.

Gratis ICT advies

Waar kan Peet ICT jou bij helpen?

Een groot gedeelte van de beveiliging begint bij jouw klant of gebruiker. Wij helpen jou graag om de klant/gebruiker bewust te maken van de risico’s en de kans om het slachtoffer te worden van spoofing te minimaliseren. Indien gewenst zorgen we voor een ‘Security Awareness training’ voor het gehele bedrijf. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden of heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op!

Wil jij ook voorkomen dat je slachtoffer wordt van spoofing?